جشنواره توليدات استاني فرصتي براي ارزیابی عملکرد حوزه هنری سراسر کشور است


رئيس مركز هنرهاي تجسمي گفت: سومين جشنواره آثار و توليدات مراكز استاني حوزه هنري فرصت مناسبي براي ارزیابی عملکرد و جهت گیری های مجموعه حوزه هنری درکل کشور است .
به گزارش كميته اطلاع رساني و تبليغات سومين جشنواره آثار و توليدات مراكز استاني حوزه هنري، مرتضي گودرزي با بيان اين مطلب افزود: از نظر کمی جشنواره سوم نسبت به دوره هاي گذشته رشد خوبي پيدا كرده است اما از نظر کیفیت و رویکردها مفهومی ـ موضوعی رشد كمتري را مشاهده می کنیم.
عضو هيأت انتخاب آثار كميته هنرهاي تجسمي جشنواره سوم با اشاره به وجوه اشتراک آثار تولیدی مراکز استانی در این جشنواره اظهار داشت: به هرحال استان ها آثار برجسته و منتخب خود را برای جشنواره های مختلف ارسال می كنند در نتیجه در چنین جشنواره هایی معمولاً رقابت میان برگزیدگانی است که شاید بهترین ها هم باشند. در این جشنواره نیز آثار منتخب و علی الظاهر برجسته استان ها ارسال شده است. هرچند كه آثار تکراری قابل توجهی نیز مشاهده می شود.
رئيس مركز هنرهاي تجسمي ، آموزش و پژوهش را به عنوان راهكارهايي برای پیشرفت و بهبود وضعیت تولید آثار در مراکز استانی نام برد و ادامه داد: به نظر می رسد در بخش تولید با دو عقبه آموزشی و پژوهشی قوی و کارآمد و البته جریان ساز می توان اصلاح مسیر کرد، تقریباً نوع عملکرد هنرمندان در حوزه تولید از نظر تکنیک و ساختارهای هنری هدایت صحیح و تعیین کننده ای ندارند. در بخش لجستیک کار تولید و خلق آثار باید مبنای صحیحی داشته باشند اما متأسفانه در حال حاضر مفاهیم و مضامین به شدت القایی و سطحی هستند و یا آثار به شدت ماهیت فرمالیستی دارند.
گودرزي با اشاره به شاخص ها و معیارهاي تولید یک اثر تجسمی در حوزه هنری خاطرنشان كرد: اثر هنری در فضای حوزه هنری باید شاخص هنر فاخری باشد که مقام معظم رهبری و آموزه های اسلامی در طول تاریخ هنر اسلامی و آموزه های هنری فاخر در غرب در ادوار مختلف برآن تأکید کرده اند. این چنین اثری از نظر ساختار، تکنیک، سبک و سیاق و جهت گیری هنرمند در پردازش اثر فاخر، محکم و قابل قبول توأم با نوآوری و خلاقیت است و از نظر محتوا و مضمون می بایست دارای مفاهیم مرتبط با حوزه دینی و با نگرش معاصرسازی شده باشد. چنین اثری ضمن داشتن ساختار محکم و قابل دفاع، داراي مضمون و محتوای مفید به حال جامعه و قابلیت ارتباط با مخاطبان عمومی ـ نه عوام ـ است؛ضمن اینکه باید تأکید کرد که آثاری این چنین فاخر دارای لایه های رازآلودگی نیز برای کشف همیشگی فرهیختگان را در خود دارند.



قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره